نرم افزار حسابداری آشغال نخرید! (۸ ویژگی یک نرم‌افزار حسابداری خوب)

۸ ویژگی یک نرم‌افزار حسابداری خوب

آیا به فکر این هستید تا دخل و خرج‌هایتان را روی حساب کتاب بیاورید و یک نرم افزار حسابداری تهیه کنید؟‌ عجله نکنید! مواردی هست که قبل از خرید یک نرم افزار حسابداری حتما باید آنها را در نظر داشته باشید. اگر اولین باری هست که می‌خواهید چنین برنامه‌ای تهیه کنید، نسبت به این موارد بی توجه نباشید! چرا که وجود چنین مواردی تجربه شما از یک نرم افزار حسابداری خوب را بهبود می‌بخشد.

اگر هم به این فکر می‌کنید که همچنان حساب و کتاب‌هایتان را با قلم و کاغذ پیش ببرید، باید بدانید اصلا که فکر خوبی نیست! شاید کسب و کارهایی که تنها چند عدد تراکنش در روز یا هفته دارند این کار به دردشان بخورد، اما حتی شرکت‌های خیلی کوچک هم به یک نرم افزار حسابداری نیاز دارند تا همه‌ی بده بستان‌های گذشته و آینده‌شان شسته و رفته باشد.

بسیار خب، آماده‌اید تا با ویژگی‌های یک نرم‌افزار حسابداری خوب آشنا شویم؟

۱. کاربر پسند

راحتی استفاده از نرم افزار، یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین مواردی است که هنگام خرید یک نرم افزار حسابداری باید در نظر داشته باشید. در نظر داشته باشید که شما یک متخصص امور مالی نیستید، بنابراین اگر این نرم افزار دارای یک داشبوردی باشد و با نمایش چارت‌های مختلف وضعیت فعلی مالی شرکت شما را نمایش دهد عالی می‌شود! امکان مشاهده اینکه در طول ۶ ماه گذشته چقدر پول آمده و رفته، صورت‌حساب‌هایی که صادر کرده‌اید یا قبض‌هایی که باید پرداخت کنید، نمایش تمام فعالیت‌های کاربران آن نرم‌افزار و… همگی جزو امکانات روتینی است که باید بتوانید به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید. این نرم‌افزار قرار است کار شما را راحت‌تر کند، نه سخت‌تر!

۲. بر پایه وب

کسب‌وکارهای امروزی دیگر محدود به یک جا و مکان خاص نیستند. حتی تعداد شرکت‌هایی که مکان فیزیکی ندارند، یا کارمندانشان از سراسر دنیا در خانه خودشان کار می‌کنند رو به فزونی است. این کسب‌وکارها دوست دارند تا از هر جایی بتوانند به اطلاعات مورد نیاز کسب و کارشان دسترسی داشته باشند یا بتوانند در هر ساعتی از شبانه‌روز صورت‌حساب صادر کنند. نرم‌افزارهایی که بر پایه وب هستند، این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید حتی خارج از محیط شرکتتان، یا حتی هنگامی که در سفر هستید، وقت و بی وقت به اطلاعات مالی مجموعه‌تان دسترسی داشته باشید.

۳. امنیت بالا

اینکه امنیت نرم افزار مورد نظر شما بالا باشد و امکان دسترسی افراد غیر مجاز به اطلاعات شما را تا جای ممکن محدود سازد هم جزو یکی از مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی‌های یک نرم افزار حسابداری خوب است. بهرحال تمام اطلاعات مالی شما قرار است در یکجا ذخیره شود. شما که دوست ندارید رقیب شما از این اطلاعات با خبر شود؟ این موضوع اختصاصا زمانی که نرم افزار شما بر پایه وب باشد از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار می‌شود. شما به امکان مدیریت کاربران با سطوح دسترسی مختلف هم نیاز دارید. چرا که گاهی اوقات لازم است افرادی فقط امکان مشاهده برخی از اطلاعات را داشته باشند و نتوانند چیزی را ویرایش، حذف یا اضافه کنند. از سوی دیگر شاید فکر کنید اینکه اطلاعات مالی خود را روی کامپیوترهای شخصی خودتان نگاه دارید امنیتش بیشتر است! در حالی که اینطور نیست و اغلب اگر اطلاعات خود را روی سرورهای شرکت نرم افزاری حسابداری‌تان نگهداری کنید، جایش امن‌تر است! چرا که شرکت‌ها تیم متخصص برای تامین امنیتشان دارند.

۴. خدمات پشتیبانی

زمانی که یک نرم افزار حسابداری خوب را خریداری می‌کنید، آنها شما را رها نمی‌کنند! یادتان باشد انتقال تمام حساب و کتاب‌هایتان به یک جا و مکان جدید، مخصوصا اگر تابحال تجربه کار با یک نرم افزار حسابداری را نداشتید شما را هر روز و هر دقیقه با چالش‌های جدیدی روبرو می‌کند. اما نترسید! به ‌هر حال این فرایند باید انجام شود، اما آیا پشت نرم افزار خریداری شده، تیم قدرتمندی وجود دارد که شما را همراهی کند و مشکلات شما را رتق و فتق سازد؟ اگر این مجموعه سطوح مختلف پشتیبانی داشته باشد، تا اگر لازم بود تحت شرایطی بیشتر از حالت نرمال شما را همراهی کند که دیگر عالی است!

۵. قیمت!

آیا کسی هم هست که قیمت برایش مهم نباشد؟ بهرحال صحبت از خرید یک دارایی جدید است، و همه دوست داریم تا یک جنس خوب را با قیمت پایین‌تری تهیه کنیم. درست است؟ نه! درست نیست! خرید یک نرم افزار حسابداری خوب، یک سرمایه گذاری است! بنابراین زیاد روی قیمت حساسیت به خرج ندهید و به امکانات و پشتیبانی و … توجه کنید. اینکه شما یک نرم افزار بدرد بخور گران تهیه کنید، بسیار بسیار بیشتر از یک نرم افزار بدرد نخور ارزان از شما و کسب و کارتان گره گشایی خواهد کرد، و بسیار بسیار بیشتر هم برایتان صرفه‌جویی خواهد داشت! البته این نکته را هم باید در نظر داشت که الزاما هر گرانی خوب، و هر ارزانی بد نیست!

۶. مقیاس پذیری

کسب و کار شما همیشه کوچک نخواهد ماند! در حقیقت همه ما تلاش می‌کنیم تا مجموعه اقتصادی‌مان روز به روز بزرگ‌تر شده و به تعداد مشتریانمان افزوده شود. حالا باید بررسی کنید که آیا نرم افزار حسابداری که برای خرید در نظر دارید، جدای از اینکه در حال حاضر کسب و کار شما را پوشش می‌دهد، آیا در آینده و با رشد کسب و کارتان هم به کار شما خواهد آمد یا نه؟ آیا این نرم افزار در صورت زیاد شدن مشتری‌ها و تعداد تراکنش‌های شرکت همچنان توانایی پاسخگویی به نیازهای شما را دارد؟ آیا نرم افزاری که احتیاج دارید روی لپ تاپ یا کامپیوترهای شخصی نصب و راه اندازی می‌شود، یا اینکه برای راه‌اندازی‌اش به یک سرور نیازمندید؟ آیا این نرم‌افزار از نظر تعداد مشتری‌ها و صورت‌حساب‌هایی که صادر می‌کند محدود است؟ اگر بله، چنانچه بخواهید این تعداد را ارتقا دهید چقدر باید هزینه کنید؟

۷. ارائه گزارش‌های تحلیلی

امکان ثبت و ضبط تراکنش‌های مالی، اطلاعات مشتریان، بده بستان‌ها، صورت‌حساب‌ها و قبض‌ها و چک‌ها و… یک بحث است، امکان تهیه گزارش از وضعیت مالی شما یک بحث دیگر. یک نرم افزار خوب، با تکیه بر دانش تیم نرم افزاری که آن را توسعه داده است، توانایی تهیه انواع گزارش‌های تحلیلی را هم دارد. تحقیقات متعددی روشن کرده‌اند که تعداد زیادی از کسب‌وکارها به علت عدم اطلاع از وضعیت مالی فعلی و آینده شرکت خود ورشکست شده‌اند! این در حالی است که شما بعنوان مدیر کسب و کار خود، باید امور متعددی را زیر نظر داشته باشید و رتق و فتقشان کنید، و به احتمال قوی فرصت یا دانش لازم برای این را نخواهید داشت که از اطلاعات و داده‌های مالی خود گزارش تهیه کنید. این گزارش‌ها،‌ جدا از اینکه برای رتق و فتق امور مالیاتی لازمند، به رشد سازمان شما نیز کمک شایانی می‌کنند.

۸. امکان هماهنگی با نرم‌افزارهای دیگر

چه حالا از نرم‌افزارهای دیگری در محیط شرکت خودتان استفاده کنید، و چه در آینده به استفاده از آنها نیازمند شوید، بهتر است تا نرم افزار حسابداری شما امکان هماهنگی با نرم‌افزارهای دیگر را داشته باشد. هر شرکتی به مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای کسب و کار احتیاج دارد، از برنامه‌های مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت منابع انسانی، نرم‌افزارهای فروشگاهی، مدیریت فرایند کسب و کار و… گرفته تا نرم‌افزارهای عمومی‌تری مانند مایکروسافت آفیس. آیا نرم‌افزار حسابداری شما امکان ارتباط و ارسال و دریافت اطلاعات به نرم‌افزارهای دیگر را دارد یا خواهد داشت؟

عجله نکنید!

برای خرید یک نرم افزار حسابداری عجله نکنید. بین گزینه‌های موجود حسابی مطالعه کنید، اگر نسخه دمو دارند آنرا بررسی کنید، با تیم شرکت صحبت کنید تا ببینید چقدر در کارشان خبره هستند و از شرایط و پلن‌های پشتیبانی آنها مطلع شوید. حتی می‌توانید دیدگاه مشتریان یا کاربران دیگر را به راحتی در اینترنت درباره نرم افزار مورد نظرتان بیابید و تجربه آنها را از کار با آن نرم‌افزار بخوانید.

به محض اینکه یک نرم افزار حسابداری تهیه کردید، دیگر زمان مقایسه آن با نرم‌افزارهای دیگر نیست و آنگاه باید بچسبید به ورود اطلاعات مالی‌تان بر روی آن نرم افزار. بنابراین بهتر است تا پیش از خرید، تمام تحقیقاتتان را انجام دهید تا بهترین انتخاب ممکن با توجه به نیازهای خودتان را داشته باشید.

معرفی نرم افزار حسابداری صبا

نرم افزار حسابداری «شیراز صبا» یک نرم افزار قدرتمند است که کار با آن بسیار آسان و سریع امکان پذیر است. این نرم‌افزار حرفه‌ای، در کنار قیمت مناسب و به صرفه خود، می‌تواند با امکانات منحصر به فردش کسب و کار شما را در بهبود شرایط مالی، افزایش میزان سوددهی و جلوگیری از خسارات احتمالی کمک می‌کند. پشتیبانی حرفه‌ای و کامل آن هم جزو موارد دیگری است که شما از هنگام خرید و مهاجرت اولیه به آن، تا استفاده مستمر از نرم‌افزار نیاز خواهید داشت.

گروه توسعه نرم‌افزاری صبا، نسخه‌های مختلفی از نرم‌افزار حسابداری «شیراز صبا» را برای کسب‌وکارهای تولیدی، فروشگاهی، سوپر مارکتی، عمده فروشی یا بازرگانی تولید کرده است که شما با توجه به نوع کسب‌وکارتان و مقیاس بده بستان‌هایتان می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین نرم افزار را تهیه نمایید.

این شرکت، خود را متعهد می‌داند تا با بروزرسانی و توسعه مستمر نرم‌افزارهای خود، در کنار تامین امنیت همیشگی اطلاعات مالی شما، به‌روزترین امکانات و ویژگی‌ها را همیشه در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید بدون دغدغه تنها به امور مهم توسعه کسب و کار خود بپردازید.

نرم افزار حسابداری صبا، تنها دارای یک شعبه و دفتر کار در شهر تاریخی شیراز است. می‌توانید همین حالا با همکاران خبره ما تماس گرفته، نیازمندی‌های خودتان را مطرح نمایید و با بهره مندی از مشاوره رایگان تیم حرفه‌ای ما، بهترین و مناسب‌ترین نرم افزار حسابداری برای خود را بیابید.